Marea confruntare dintre operatorii de transport de marfă și Guvern se apropie de o etapă importantă, respectiv mitingul de la 15 septembrie din București. Pentru desfășurarea acestuia, șase cele mai importante asociații profesionale au depus deja cerere la Primăria București pentru a obține autorizarea legală, respectiv organizațiile UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002, APULUM și FORT. Se așteaptă așadar ca Bucureștiul să fie claxonat puternic la mijlocul lui septembrie.
Până la mitingul care va „băga în sperieți” pe toți cei ce se vor nimeri în trafic alături de marile camioane și de TIR-uri, transportatorii din România și-au înăsprit condițiile războiului de uzură. Astfel, pe lângă reducerea vitezei din fiecare zi de luni, timp de două ore, în fiecare zi vor mai adăuga câte o acțiune de protest. Este vorba atât de o grevă japoneză cât și de rularea oricărui mijloc de transport de marfă cu viteza de 30 km/h, oriunde s-ar afla în România, timp de o oră.
Mai mult, citind comunicatele de presă ale transportatorilor, în cea mai mare parte a lor publicate și pe site-ul UNTRR, vom observa că organizațiile patronale se află în conflict și cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pe care o acuză că nu a întreprins măsuri concrete de stăvilire a creșterii traifelor RCA. Și nu a ținut cont nici de propunerile UNTRR, acest din urmă punct fiind se pare o lovitură de orgoliu pentru reprenzentanții transportatorilor.
Explicații pentru creșterea valorii polițelor RCA
De partea celalaltă a baricadei, dacă există chiar așa ceva, pare a fi nu doar Guvernul ci și un întreg sistem legat de cerere și ofertă. Răspunsurile vin însă nu din claxoane și camioane de marfă trase pe dreapta, ci din abile comunicate de presă. Așa se face că majoritatea analiștilor pune creșterea explosivă a tarifelor RCA pe falimentul a două mari companii de asigurări. Nu doar în transporturile de marfă ci în general în toată piața asigurărilor, acestea au practicat prețuri de dumping, cu tarife mici menite să atragă clientela. Acum, dipariția de pe piață a marilor ASTRA și Carpatica Asig trebuie înlocuită de ceva. Pierderile trebuie suportate de cineva...
Cele expuse mai sus par a fi o opinie general împărtășită de toți cei care studiază piața transporturilor, și în special a transporturilor de marfă, acestea din urmă fiind cele care pot provoca un mare haos în aprovizionare dacă se va ajunge la un boicot din partea lor.
Consiliul ASF, care este acuzat mai direct sau mai voalat de către transportatorii de marfă că nu furnizează date integrale, și indirect face jocul „Puterii”, a recunoscut că, într-adevăr, în România, prețul sigurărilor RCA a crescut la un nivel record, respectiv cu 6%. Aceasta în timp ce piața asigurărilor RCA a crescut cu 33% în prima jumătate a lui 2016, respectiv exact în sectorul unde transporturile de marfă au contribuția cea mai importantă.