Reintroducerea controalelor cauzate de criza refugiaților, a început să perturbe traficul rutier de bunuri în spațiul comunitar, acest lucru fiind resimțit din plin de șoferii profesioniști direct expuși și transportatori, care să văd nevoiți să-și replanifice strategia de transport pentru a putea livra la timp comezile. Desigur, toate aceste întârzieri generează costuri suplimentare ce se vor regăsi în costul total al produselor și, ca de fiecare dată, suportate de consumatorul final.
Pe lângă dificultățile întâmpinate la traversarea Canalului Mânecii în drumul lor spre Marea Britanie, din aceleași cauze, criza refugiaților de la Calais, săptămâna trecută, Germania și Austria au început să efectueze și ele controale de-a lungul frontierelor de sud-est. Acțiuni similare au fost întreprinse și de-a lungul întregii granițe naționale din Slovacia, Cehia și Ungaria. Mai mult decât atât, Polonia și Țările de Jos au anunțat și ele că intenționează să facă același lucru.
Toate aceste inițiative au produs deja o încetinire în ultimele zile de traficului rutier de mărfuri, ajungându-se la crearea cozi lungi la toate frontierele țărilor menționate mai sus. Desigur, în cazul în care controalele sunt doar într-o anumită zonă, lucru care se poate afla fie consultând site-urile specializate, transportatorii pot decide întotdeauna să urmeze un traseu diferit, astfel încât să eludeze această problemă. Totuși, schimbarea rutei inițiale înseamnă, un rulaj mai mare deci mai mult timp petrecut pe drum. Pe scurt, același călătorie devine brusc mai puțin productivă și lasă marje mai mici de profit în conturile companiilor de transport și logistică.
TLN, Asociația de Transport și Logistică Olandeză, a încercat să facă un calcul estimativ al pierderilor anuale pe baza datelor existente. Astfel, conform asociației, vehicule comerciale de transport olandeze de peste 3,5 tone trec frontiera de stat de aproximativ 7,5 milioane ori anual, ceea ce înseamnă 24.000 de treceri pe zi. În aceste condiții conform calculului efectuat de asociație, costurile anuale totale pot crește cu 600 de milioane de euro.
Acest calcul se referă strict la piața din Olanda, dar oricând un astfel de scenariu sinistru poate deveni o realitate în oricare țară europeană.