Temperaturile ridicate din timpul verii sunt o provocare pentru transportatorii de marfuri frigorifice din domeniul FMCG, a căror activitate de transport frigorific este supusă unor reglementări stricte în spaţiul UE, din cauza perisabilităţii mărfurilor. În aceste condiţii, este esenţială planificarea riguroasă a transporturilor frigorifice lucru care astăzi nu mai este posibil fără ajutorul sistemelor telematice si obligatoriu monitorizarea prin gps a fiecarui transport frigorific in parte
În categoria încărcăturilor frigorifice speciale se încadrează mărfurile care necesită răcire sau sunt sensibile la temperatură, cum ar fi alimentele refrigerate, produsele lactate sau legumele.
Normele privind transportul şi depozitarea produselor alimentare frigorifice cu temperatura controlata in condiţii optime sunt cuprinse în manualul HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points). Acestea trebuie respectate nu doar de transportatori,care transporta marfuri frigorifice ci şi de comercianţii beneficiarii finali ai marfurilor frigorifice. În norme sunt prevăzute anumite condiţii pentru transportul unor astfel de mărfuri frigorifice cum ar fi temperatura din remorcă (vedeţi tabelul ataşat) şi cele de igienă. De exemplu, pentru alimentele refrigerate se va asigura o temperatură de 0 - 5 °C, pentru carne – între 3 - 7 °C. Spaţiile de depozitare frigorifice trebuie delimitate în funcţie de termenul de valabilitate al fiecărui produs. Nu pot fi depozitate legumele proaspete în apropierea produselor lactate, de asemenea se va asigura spaţiu separat pentru răcirea şi depozitarea cărnii de pasăre. Se specifică totodată la preluarea mărfurilor frigorifice trebuie să se verifice temperatura acesteia, precum şi temperatura frigorifica din remorcă
Este deosebit de important ca în cazul transportului de marfa frigorifica să nu se întrerupă lanţul de răcire. Acest lucru înseamnă că ele pot fi transportate doar în remorci dotate cu echipament de răcire şi în interiorul acestora trebuie să se asigure temperatura optimă pe toata durata transportului frigorific cu congelare sau refrigerare in caz contrar, produsele se pot decongela şi altera în timpul transportului, iar responsabilitatea revine şoferului şi, implicit, transportatorului. Deschiderea uşii remorcii/semiremorcii frigorifice în afara locurilor de încărcare-descărcare poate cauza deteriorarea produselor. Metoda tehnologică folosită în mod tradiţional este utilizarea termodiagramei care înregistrează temperatura din timpul mersului, aceasta putând fi consultată după predarea mărfurilor. Marele dezavantaj al acestei metode este că disfuncţionalităţile pot fi constatate abia la finalul curselor, astfel că produsele alimentare transportate în condiţii neadecvate trebuie distruse,pentru evitarea acestui risc ce poate aparea pe parcursul transporturilor frigorifice se echipeaza dubele frigorifice cu sisteme telematice GPS, care monitorizează în timp real funcţionarea echipamentului de răcire.
Soluţia cea mai eficienta pentru un transportul frigorific în siguranţă constă în amplasarea de senzori în fiecare incintă a remorcii, ceea ce permite monitorizarea temperaturii fiecărei categorii de marfă. Există două variante de echipare: cu echipament separat instalat pe semiremorcă, care cu ajutorul conexiunilor directe prin cablu preia informaţiile legate de temperaturi, funcţionarea agregatului, senzor uşă spate; prin emiţător radio (wireless) montat pe semiremorcă şi un receptor montat pe capul tractor. Emițătorul semiremorcii transmite informaţiile către unitatea centrală (black box) montată pe capul tractor. Sistemele telematice disponibile în primul caz au avantajul de a funcţiona independent de capul tractor, deoarece sunt conectate la bateria proprie a semiremorcilor frigorifice.
În Europa se constată un interes sporit al marilor reţele comerciale pentru asigurarea în bune condiţii a transporturilor frigorifice congelate sau refrigerate majoritatea optând pentru soluţiile telematice.