Orice operatiune din sectorul de transporturi de marfa este dependenta de soferi, iar conform Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania acest sector se afla intr-o acuta criza. Dupa cum reiese din comunicatul de presa al acestui for, la nivelul legislatiei Romaniei ar trebui implementate masuri care exista dealtfel si pe plan international. Astfel, conducerea UNTRR, a lansat in discutie la inceputul lunii un set de masuri care sa relanseze activitatea de transporturi, atat de marfa cat si de persoane. Acestea ar trebui sa revitalizeze in egala masura pe toti cei ocupati in sectorul de transporturi, indiferent ca e vorba de agabaritice, frigorifice sau de persoane.
Solutia cu care vine UNTRR este adaptarea legislatiei nationale la nevoile de piata, respectiv introducerea de criterii noi in accederea tienrilor la permisele de conducere de categoria C si CE. Principala modificare ar fi reducerea varstei minime de la care pot fi obtinute aceste categorii, de la 21 de ani cat este in prezent, la 18 ani. Responsabilii din forul celor din transporturi considera ca astfel vor putea fi dirijati spre aceata profesie un numar sensibil mai mare de tineri. Sunt aduse ca argumente date statistice din sectorul de transporturi de marfa, conform carora tinerii, dupa ce termina studiile liceale, inainte de a implini 21 de ani sunt deja atrasi de alte ocupatii.
Varsta minima a celor care pot obtine categoriile in discutie a fost stabilita in Romania in conformitate cu Directiva 2006/126/EC care reglemeteaza acest aspect din sectorul de transporturi intern sau international in statele mebre ale UE. Totusi, UNTRR se pare ca a chestionat deja Comisia Europeana privitor la acest aspect, iar raspunsul ar fi fost acela ca nu ar exista opozitie de derogare de la directiva. Pentru a-si reglementa problemele din transporturi de marfa se procedeaza la fel si in alte state membre, au sugerat cei de la UNTRR.
O alta initiativa a celor din transporturi ar fi crearea la nivel national a unei retele de scoli vocationale specializate in furnizarea educatiei profesionale si competentelor tehnice de care tinerii au nevoie pentru a fi angajati ca soferi profesionisti. Se considera ca aceasta ar raspunde mult mai operativ la nevoile de calificare si ocupare a locurilor disponibile din sistem, cred cei din transporturi, ca ar fi o solutie flexibila si adaptabila nevoilor pietii.
Reactia spatiului public nu a fost insa chiar cea asteptata, astfel ca persoane care cunosc activitatea din transporturi au afirmat ca problema este nu neaparat lipsa de soferi, ci mai ales faptul ca acestia nu doresc sa lucreze in conditiile de salarizare din Romania. Personalul calificat din orice gen de transport de marfa ar prefera astfel sa-si gaseasca un loc de munca la un angajator din Germania, de exemplu, firma care ar oferi conditii salariale mult mai atractive.