Într-un articol anterior, referitor la normele pe care trebuie să le respecte operatorii de transport de marfă, spuneam că au fost clasificate un număr de categorii de încălcări ale normelor de transport ale Uniunii Europene. În acest text începem să vă prezentăm acele fapte care atrag după sine pierderea bunei reputații a unui operator rutier de transport de marfă, indiferent că acesta face transporturi internaționale sau naționale.
Astfel, în prima grupă de încălcări ale normelor impuse celor care operează în sectorul de transport de marfă, Regulamentul 403/2016 stabilește trei categorii de gravitate, în funcție de potențialul acestora de a genera un pericol de moarte sau de vătămări grave. Astfel, avem de-a face cu CMGI – cea mai gravă incalcare, IFG – încălcare foarte gravă și IG – încălcare gravă. Toți cei care activează în transportul de marfă ar trebui să cunoască aceste lucuri.
Nerespectarea vârstei minime a conducătorilor auto reprezintă o încălcare gravă. Vă reamintim însă că, la nivel național, Uniunea Nationala a Transportatorilor din Romania încearcă să determine autoritățile competente să facă propuneri de modificare a legislației. Astfel, UNTR crede că reducerea vârstei minime a șoferilor de transport de marfă, de la 21 de ani la 18 ar genera un plus de forță ramurii transporturilor rutiere.
Apoi, depășirea duratei zilnice de conducere de nouă ore este considerată abatere de toate cele trei grade, în funcție de cuantumul de ore cu care se depășesc cele 9 ore în cazurile în care nu este permisă prelungirea. Operatorului de transport de marfă i se poate imputa greșeala și dacă este permisă prelungirea duratei de conducere, după un algoritm similar, în funcție de câte ore de conducere a depășit conducătorul auto timpul prelungit.
Se sancționează și depășirea duratei totale de conducere săptămânală. Astfel, dacă un operator de transport de marfă este depistat că șoferii săi conduc mai mult decât li se permite, firma de transport este sancționată în funcție de numărul de ore depășite. Scara ierarhică a clasificării gravității greșelilor trece și ea printre cele trei amintite mai sus.
Sunt sancționate de asemenea și nerespectarea perioadelor de repaus, precum și ipoteza că transportatorul de marfă nu asigură șoferilor săi un anumit număr de ore de odihnă în două săptămâni de lucru consecutive.
Firmele și companiile de transport de marfă intern sau internațional vor trebui să fie foarte atente de acum înainte, atât la aspecte legate de durata de conducere, a perioadei de repaus, cât și din punct de vedere al salariului. Șoferii din transportul de marfă vor trebui plătiți în conformitate cu munca depusă, precum și cu calitatea acesteia și la tarife corespunzătoare.
Aceste aspecte, legate de noile norme impuse tuturor celor din transporturi le puteți vedea în Regulament 403/2016 pe care-l puteți downloada de pe site-ul nostru.