Apariția Regulamentului 403/2016 al Comisiei Europene este special destinat pentru cei cu activitate in sectorul de transport de marfă și nu este decât o consecință firească a semnalelor îngrijorătoare în ceea ce privește siguranța pe șosele. Astfel Comisia Europeană, de fapt toate instituțiile europene cu tangențe în transporturile de marfă sunt preocupate în a găsi metodele cele mai bune de a reduce numărul de accidente și de a scădea coeficientul de risc pe șosele.
După cum se arată într-un raport al Comisiei Europene publicat pe site-ul instituției, cu destinație specială spre a fi citit de către cei din transportul de marfă, oboseala la volan și viteza excesivă sunt principalele cauze ale accidentelor în care sunt implicate camioanele și autocarele. Astfel, dacă ne referim la vehiculele utilitare grele, deci acelea care transportă marfă în condiții de stres, 20 de procente din numărul evenimentelor sunt cauzate de oboseală. Acesta este și motivul pentru care legislația europeană prevede reguli din ce în ce mai stricte pentru șoferii profesioniști, în special a celor care transportă marfă în regim de tranzit prin mai multe țări.
Cea mai mare limitare a fost impusă timpului de conducere. Astfel, șoferul nu are voie să conducă mai mult de 9 ore în fiecare zi, indiferent că e vorba de transportul de marfă sau cel de persoane. Mai mult, timpul de conducere este limitat la 56 de ore pe săptămână, iar după patru ore și jumătate șoferul trebuie să ia o pauză de cel puțin 45 de minute.
O altă serie de limitări impuse de Uniunea Europeană se referă la transportul mărfurilor periculoase, în special a acelora care prezintă un risc ridicat de explozie. În cazul celorlalte mărfuri periculoase, chiar dacă nu comportă risc de deflagrație, UE a impus standarde minime în ceea ce privește ambalarea și etichetarea. Mai mult, vehiculele care sunt implicate în acest tip de transporturi sunt obligate să fie construite și echipate corespunzător. Într-un cuvânt, să fie destinate acestui scop.
Impelementarea proiectului Heavyroute este dovada faptului că asistența la navigație este un alt domeniu în care autoritățile europene au înțeles că trebuie să se implice. Astfel, a fost creat un sistem de navigație auto și asistență la condus pentru vehiculele grele de transport de mărfuri. Prin acest sistem se speră că vor fi ajutați conducătorii auto să identifice cu ușurință cele mai eficiente trasee în ceea ce privește durata parcursului, cracteristicile drumului, rețeaua de tuneluri și poduri precum și limitările de gabarit impuse de către acestea. Șoferii vor avea la dispoziție astfel și date estimative referitoare la consumul de carburant și impactul acestuia asupra mediului înconjurător.
Încărcarea peste limita admisă, un obicei prost al multor operatori din transportul de marfă, de persoane, transporturi frigorifice și mai ales agabaritice este un alt domeniu de preocupare al autorităților europene. Nu numai că reprezintă un pericol pentru ceilalți participanți la trafic o asemenea practică, dar contribuie la degradarea accentuată și înainte de termen a carosabilului, ceea ce implică multe cheltuieli neprevăzute și împovărătoare în bugetele administrațiilor centrale sau locale europene.
Un interesant program de cântărire a mijloacelor de transport de marfă chiar din timpul rulării acestora pe șosele a fost pus la punct prin programul Remove. Se speră că prin cântărirea camioanelor în mișcare toți participanții la trafic vor fi descurajați să treacă peste limitele impuse de legislația europeană care este foarte clară în acest sens dar, din păcate, în destule locuri încă nerespectată pe de-a-ntregul.