Transportatorii de marfă din România, prin vocea reprezentanților unora dintre organizațiile lor patronale, se declarau nemulțumiți de rezultatul discuțiilor cu Guvernul încă din 3 august, la câteva ore după ce acestea se încheiaseră. Mai mult, printr-un comunicat de presă, aceștia declarau că autoritățile să nu fie surprinse dacă unii sau toți dintre cei implicați în transportul de marfă vor bloca circulația pe drumurile publice. Se lăsa să se înțeleagă că vor exista „proteste spontane” ale șoferilor, cauza nemulțumirilor fiind mai mereu aceeași: neimplicarea Guvernului în a soluționa problemele cu care se confruntă operatorii de transport de marfă.
De data aceasta, mărul discordiei dintre transportatori și guvern este legat de valoarea polițelor RCA. Cu toate că operatorii de transport au declarat că vor exista respectivele manifestări „spontane” de protest, până acum niciu incident semnificativ nu a reușit să atragă atenția. Mai mult, în data de 5 august, pe site-ul Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), aceleași asociații patronale emiteau un comunicat prin care își acutizau nemulțumirea față de „superficialitatea” Guvernului, pe care-l acuzau de lipsă de voință politică și de implicare, mergând până într-acolo încât susțineau că echipa actuală de guvernanți va îngropa industria transporturilor din România.
Asociațiile patronale ale operatorilor de transport de marfă, respectiv UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002 și APULUM solicită intervenția ministerului transporturilor în a bloca prin Hotărâre de Guvern nivelul tarifelor de RCA pentru o durată de minim 9 luni. Se susține ideea că acest lucru este perfect posibil printr-un articol din Legea Concurenței 21/1996 care permite un astfel de demers legal.
Din datele puse la dispoziție de Autoritatea de Supraveghere Financiară rezultă că pentru prima oară a existat în 2016 un echilbru financiar între nivelul polițelor de asigurare RCA și valoarea despăgubirilor acordate.
Și totuși, transportul de marfă merge bine!
Cu toate că marile organizații patronale din industria de transporturi se plâng de faptul că Guvernul le va îngropa afacerile, există voci care pretind contrariul. Respectiv Danor Ionescu, managerul http://www.pallex.ro/, afirma într-un interviu acordat Ziarului Financiar pe tema transporturilor de marfă că, din punctul lui de vedere, economia nu a mers niciodată mai bine.
Danor Ionescu chiar făcea o analiză a semnalelor pe care le emite economia, respectiv faptul că barometrul sănătății economice a unei țări este furnizat de activitatea de trasnport de marfă. Dacă aceasta este dezvoltată sau în creștere, înseamnă că și celelalte activități economice merg bine.
Șeful Pall-Ex, în radiografia prezentată Ziarului financiar, arăta cum compania sa a realizat în primul trimestru 2016 un profit de peste 45% din valoarea bugetată a anului trecut. Danor Ionescu relata că autocamionale firmei pe care o conduce merg burdușite de marfă prin țară. Totodată, își exprima însă dezamăgirea că România exportă produse cu valoare adăugată mică și importă altele cu plus valoare consistentă. Este un lucru care se observă foarte bine din postura sa de operator de transport de marfă.
Danor Ionescu a încheiat analiza sa cu privire la aspectele rentabilității din transporturile de marfă prin observația că, spre deosebire de alți operatori, camionale pe care le gestionează nu fac curse goale, nici prin țară și nici pe traseele de transport rutier din Europa.