Febra și agitația din transporturi au devenit mai puțin vizibile, totul a intrat oarecum într-o fază de acalmie. Asta nu înseamnă că e liniște. Ieri, 27 septembrie, a fost făcut public modul în care se vor stabili tarifele RCA, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară va stabili până la sfârșitul lui octombrie tarifele maxime pentru polițele RCA în funcție de diferite categorii de vehicule. Asta după ce, cu o zi înainte, Parlamentul a amânat dezbaterea proiectului de lege care ar fi creat un și mai mare haos în transporturile de marfă. Actul legislativ ar fi abrogat de fapt Ordonanța Guvernului care stabilea plafonarea pe timp de șase luni a tarifelor RCA, ceea ce este totuși o victorie importantă a tuturor protestatarilor, a operatorilor din transportul internațional de marfă.
Practic, conform ordonanței, ASF-ul trebuie să stabilească nivelul acestor tarife, cel puțin pentru o perioadă de șase luni. Modul în care le va stabili, elementele componente ale prețurilor polițelor de asigurare, faptul că nu știu metodologia de calcul îi înfurie pe reprezentanții patronatelor din transporturi. Ca urmare, s-au și grăbit să dea un comunicat în care desființează pe toți asiguratorii în frunte cu ASF-ul, că spoliază pe toți cei care transportă marfă sau persoane, textul fiind postat pe site-ul transportatorilor... și tot arsenalul!
Din minunile „masterplanului” de transport
Lăsând și noi puțin deoparte războiul prețurilor polițelor RCA și efectul acestora asupra costurilor din transportul de marfă, să remarcăm totuși una din ciudățeniile unui subiect pe care nu-l mai înțelege nimeni. Asta din cauza deselor schimbări de conținut și ne referim desigur la „masterplanul” de transport, un document atât de abscons și de schimbător, încât sunt foarte puțini care știu ce înseamnă el de fapt. Master-Planul acesta a fost operat din nou, respectiv autoritățile din Bacău vor primi 66 de milioane de euro pentru modernizarea aeroportului internațional.
Excelent, am spune noi, dar oamenii nu au autostradă, nimeni nu știe când se va construi vreodată pe acolo o autostradă. Niciun drum „express”, nimic, ceva care să facă viața mai ușoară celor ce se ocupă cu transportul de marfă și persoane din Bacău spre România și Europa!
Iar autoritățile din Bacău se laudă, măcar vor avea transporturi aeriene dacă de altele nu, vorba ceea, marfa poate să și zboare, important este să se miște...
Transporturile se „minimizează”
Probabil însă că modificările „masterplanului” de transport de la Bacău au în vedere orientarea spre mic a pieții locale. Conform datelor celor de la „Business magazin” piața auto rămâne în urma pieții vehiculelor comerciale. Cum nevoia de marfă, de transport comercial este în creștere, spun cei de la publicația amintită citând surse de la Fiat, a devenit explicabil faptul că în România s-au vândutr deja mai multe utilitare decât oricând.
Crește, zic ei, mai ales segmentul business-to-business! Și noi spunem că dacă to crește, pentru ce mai trebuie autostradă? Cei din transporturile de marfă oricum nu mai pomenesc despre asta...