Fară îndoială că autocamioanele viitorului vor fi din ce în ce mai puțin poluante. Probabil vor fi și electrice 100%, respectiv sistemul de propulsie al unui camion care transportă marfă va fi mai silențios, mai mare, mai ieftin. În acest sens sunt binecunoscute deja marile ambiții ale grupului Mercedes-Benz de a crea camionul electric integral, ca să dăm cel mai sonor exemplu, dar și ale companiei Tesla.
Să nu uităm despre marele necunoscut Nikola One, al celor de la Nikola Motor Company un camion care, până acum cel puțin, lucrează cu luminile de camuflaj pentru a nu I se fura secretele, dar se laudă că deja a strâns numeroase contracte de furnizare de la companiile de transport. Suntem curioși dacă Nikola va reuși să revoluționeze firmele din expedițiile de mărfuri, să ieftinească totul și să dea drumul pe șosele la cel mai futurist camion. Termenul s-ar cam apropia... începutul lui Decembrie 2017!
Camionul de marfă cu zero emisii
Transporturile de marfă electrice sunt însă încă un vis, iar cei de la IVECO sunt foarte conștienți de asta. Proiectul propus de ei și care se numește IVECO Z Truck vine însă cu o abordare absolut nouă. Astfel, pentru a scurtcircuita problemele pe care le are (încă) introducerea de camioane electrice, și ne referim în principal la cele de infrastructură și de autonomie, inginerii italieni au ales varianta optimizării motoarelor cu combustibili aproape clasici.
Conceptul Z Truck merge pe impactul zero asupra mediului înconjurător, ceea ce, spun reprezentanții IVECO se va traduce printr-un efect revoluționar în ceea ce privește folosirea energiei verzi. Compania italiană a decis dezvoltarea noului model de camion pe trei axe principale:
-
„Zero emisii de carbon”: o idee care va fi pusă în practică prin introducerea unui ultramodern sistem de reciclare a gazelor arse, pe folosirea biogazelor naturale lichefiate, îmbunătățirea aerodinamică și multe alte inovații. Acest camion de marfă destinat viitorului imediat înglobează în producția lui 29 de brevete de invenții. Apoi, IVECO Z Truck are autonomia de 2.200 de kilometri. Remarcabil, am spune noi. Să ne amntim însă de nu prea îndepărtatul scandal Volkswagen...
-
„Zero accidente”: ideal pe care IVECO îl dorește atins prin introducerea unui ultrasofisticat sistem de navigație. Șoferii din marile companii de transport de marfă, căci acestea își vor permite noua jucărie, vor deveni, vrând-nevrând, operatori de logistică. Probabil că și cunoștințele lor vor fi pe măsură, căci nu va mai fi suficient să știi să-nvârți covrigul...
-
„Zero stress” și „zero pierdere de vreme”: prin introducerea de soluții moderne și informatizate în cabina operatorului, mă rog, a șoferului. Acesta va avea toate informațiile la dispoziție, în timp real și fără a consuma vreun effort pentru a le accesa. Trasnporturile de marfă vor beneficia astfel și de mecanismele telematice „la purtător” dacă am putea spune așa, căci cu un asemenea centru de comandă orice transport va trebui să fie optimizat sub toate aspectele expediției.
Soluțiile futuriste din transporturile de marfă așadar nu lipsesc. Marile probleme sunt cele de finanțare, iar dacă privim în interiorul pieței de transporturi din România vom vedea că, efectiv, la noi contează doar resursele pentru existența cotidiană. Mai ales în expediția de mărfuri.