Operatorii de transport de marfă români se simt din nou ținta atacurilor concurenței firmelor din țările puternic dezvoltate ale Europei. Ca dealtfel majoritatea transportorilor rutieri din Europa de Est, ai căror reprezentanți spun că, iată, din nou, cei mari au mai găsit o modalitate de a le face zile fripte. De această dată pretextul îl constituie scandalul făcut pe postul de televiziune ZDF în jurul unui pretins reportaj făcut „undeva lângă București”, în curtea unei firme de transport internațional de marfă.
Făcătură doar pentru camioanele românești?
Sunt binecunoscute materialele de presă cu traficanți de arme sau de copii, așa că unul care să încerce eliminarea firmelor de transport de marfă nu ar fi chiar neașteptat, cred mare parte dintre cei care și-au spus părerea pe internet despre acest ultim scandal mediatic. Pentru înțelegerea subiectului de către profani, adică de către oameni care nu sunt nici șoferi, nici patroni de firme de transport sau nu au nici măcar o mașină echipată cu motor Diesel de ultimă generație, trebuie în primul rând să lămurim ce este acela AdBlue și mergând mai departe, ce este un emulator?
Emulatorul de AdBlue este de fapt un dispozitiv electronic cu un mic soft care, așa cum îi spune și numele, înlocuiește (sau simulează dacă vreți) utilizarea AdBlue. Iar aceasta din urmă nu este decât denumirea comercială a soluției numite DEF (Diesel Exhaust Fluid), o diluție pe bază de uree. Toți cei care au o afacere de transport de marfă știu foarte bine despre ce e vorba. AdBlue este soluția care se adaugă în circuitul final al gazelor arse facilitând descompunerea monoxidului și dioxidului de azot în apă și azot pur. Practic se reduc emisiile de noxe.
Atunci când mașina (sau camionul de marfă în cazul nostru) nu mai are AdBlue, nu mai pornește motorul. Un emulator tocmai asta face, păcălește sistemul cum că s-ar folosi AdBlue, el înlocuind de fapt rezervorul cu soluție al mijlocului de transport. Costurile cu adăugarea de AdBlue la exploatarea anuală a unui operator de transport de marfă nu sunt exagerate și nu sunt cele mai mari, comparativ cu salariile sau alte cheltuieli. Totuși, folosirea unui astfel de emulator ar aduce economii pentru o firmă de transport de marfă undeva pe la 2.000 de euro anual.
Filmulețul prezentat de ZDF (și care între timp a dispărut de pe site-ul televiziunii germane) este realizat, cum spuneam, undeva lângă București. Imaginile arată cum pretinșii reprezentanți ai firmei de transport de marfă obțin economii prin folosirea emulatorului de AdBlue. Și merg să polueze pe autostrăzile din Germania, v-ați prins...
Remarcabil este însă că polonezii vând de ani buni astfel de sisteme, dar de firmele lor de transport încă nu s-au prea legat nemții, după cum aflăm din comentariile șoferilor români. Aceștia din urmă cred că totul nu este decât o înscenare, atfel încât să le facă viața tot mai grea în competiția cu marile firme de transport din Germania.
Despre poziții oficiale românești încă nu se poate vorbi, Guvernul având acum alte preocupări decât onoarea transportatorilor. Aflăm doar de un comunicat al Uniunii Transportatorilor români că nu se cunosc firme din România care să recurgă la astfel de practici.