Pentru mare parte din operatorii de transport de marfă din România, ca delatfel și pentru alte țări est-europene, Regulamentul 561, al Parlamentului Europei și al Consiliului Uniunii Europene este din multe puncte de vedere este un soi de sperietoare. De ce? Pentru că unele reguli nu convin transportatorilor de la noi, iar motivele pleacă în primul rând de la bani. Regulamentul are prevederi care, dacă s-ar aplica ad-litteram, ar crește cheltuielile firmelor românești. Ori, în acest fel, ar scădea în mod evident profitul și numărul de contracte.
Una din prevederile R 561, care va băga în boală pe șoferi ca și pe firmele de transport pentru care lucrează aceștia va fi, fără discuție, noua limitare a legislației germane cu privire la staționarea șoferilor în parcările de pe autostradă. Concret, dacă șoferii de camioane vor fi surprinși că-și petrec pauza săptămânală de odihnă, cea reglementată la 45 de ore, aceștia vor fi amendați cu câte 30 de euro pentru fiecare oră petrecută în cabină.
Sancțiunile nu se opresc aici, firmele de transport de marfă ai căror șoferi calcă viitoarea reglementare germană vor fi sancționate cu câte 90 de euro pentru fiecare oră de staționare. Această prevedere va fi probabil redactată în luna aprilie și va intra în vigoare din luna mai.
Cum s-a ajuns aici? Nu e prea greu de intuit. Autoritățile germane se simt neputincioase în fața mizeriilor lăsate de șoferii de camioane prin parcările din autostrăzile Germaniei și în special de pe A4. Și doar nu vă închipuiți că sunt mulți român care se duc să doarmă în vreun motel și să-și lase afară camionul plin cu marfă! Cine a fost prin vreo parcare, cine are idee despre ce înseamnă viața unui șofer de transport marfă... știe despre ce vorbim.
Nemții se grăbesc să aplice această nouă prevedere, care este în perfect acord cu Regulamentul 561, pentru că de când aurotățile belgiene au procedat în acest fel, tot din cauza mizeriei din parcări, tot circul s-a mutat în Germania. Să mai menționăm că o legislație asemănătoare există și în Franța.
Am fi necinstiți însă să nu recunoaștem că stilul de viață „nomad” se datorează nivelului de trai scăzut din România. Că fiecare preferă să doarmă-n cabină și să ducă un ban acasă decât să-l dea la motel. Dincolo și de faptul că acesta ne e felul, să lăsăm dezastru peste tot pe unde mergem!
Cât privește felul în care arată „parcările” și „grupurile sociale” de pe autostrăzile din România, le știți cum arată nu-i așa? Unde mai puneți că în ele prea puține camioane de marfă-și fac veacul...